POZWÓLCIE DZIECIOM WYPEŁNIAĆ PRZESTRZEŃ POMYSŁAMI
Improwizacja, niegotowość są dzieciom najbliższe. Przyjrzyjcie się ich zabawom w dom ,
w sklep, w ruch uliczny... Same potrafią przekonująco działać, mówić w sytuacji, w której
damy im tę swobodę.
Eksperymenty, zabawa to najlepsza droga rozwoju małego dziecka. Takie przestrzenie
praktyk oddane dzieciom podczas realizacji przedstawień dają im wspaniałe
niezapomniane doświadczenie, wiedzę o świecie i piękny naturalny efekt w postaci ich
własnego, prawdziwego spektaklu. Nauczyciel, czy instruktor powinien być tutaj być tylko
opiekunem zdarzenia, a jak najmniej mentorem. Najlepiej, by delikatnie naprowadzał
niektóre tematy na właściwy tor, a nie planował je i wymagał spełnienia własnej wizji.
Przytoczę tu samego Jana Dormana- pedagoga, reżysera i twórcę Teatru Dzieci Zagłębia
w Będzinie. Zbadał i wcielał z sukcesem idee zabawy jako źródła obserwacji, myślenia i
interpretowania rzeczywistości przez dziecko, bo dziecięcy „Teatr ma zmusić do myślenia,
teatr ten nie chce definiować myśli” Teatr ten daje dzieciom „wolne miejsce”, które same
wypełniają- mówi Dorman
WYOBRAŹNIA I SKOJARZENIA
Ćwiczenie uważności
Dzieci układają się wygodnie na dywanie, mogą siedzieć, zamykają oczy.
Instruktor mówi: Wyobraź sobie duży ekran w kinie, zaraz zacznie się film. Niezwykły,
nietypowy, bo sam go wyświetlisz swoją wyobraźnią.
• Wsłuchaj się w dźwięki dochodzące spoza budynku. Jaki obraz widzisz?
Zapamiętaj go.
• Wsłuchaj się w dźwięki dochodzące z wnętrza budynku. Jaki obraz widzisz?
Zapamiętaj go.
• Wsłuchaj się w odgłosy z tego pomieszczenia. Jaki obraz widzisz? Zapamiętaj go.
• Wsłuchaj się w odgłosy dochodzące z własnego ciała. Jaki obraz widzisz?
Zapamiętaj go.
• Skup uwagę na własnym oddechu.
Film się kończy , otwierasz oczy.
A teraz opowiedz jaka akcja działa się w Twoim filmie, co zobaczyłeś?
MONIKA ADAMIEC
Komentarze
Prześlij komentarz