DOROTA KRAWCZYK poleca
Małe formy teatralne mogą stanowić autonomiczne krótkie spektakle, które z
powodzeniem można wystawić podczas występów dzieci w przedszkolu lub szkole.
Każdy pomysł „okienkowy” można przenieść na dużą przestrzeń. Role możemy
multiplikować.
Małe formy mogą również połączone w jeden wspólny temat stać się pełnym spektaklem.
ZADANIE DLA KAŻDEGO INSTRUKTORA 1:
Zastanów się jak zobaczone przed momentem spektakle stolikowe na 2 aktorów można
przetransponować na większą przestrzeń i wielu aktorów.
ZADANIE DLA KAŻDEGO INSTRUKTORA 2:
Posiłkując się wierszami np.: Elżbiety Gorzkiej-Kmieć z książki „W co się bawić (…)
wybierz 3 – 4 i połącz je wspólnym tematem. Nazwij go. Może stać roboczym tytułem
spektaklu. Spróbuj stworzyć szkic scenariusza do spektaklu. Jakiej formy teatralnej
użyjesz? Jak zbudujesz scenografię? Jak wyglądałyby kostiumy?
WIĘKSZE FORMY TEATRALNE – JAK STWORZYĆ AUTORSKI SCENARIUSZ?
Etapy tworzenia autorskiego scenariusza:
1.Znajdź temat nadrzędny, który chcesz poruszyć w spektaklu np. konflikty dnia
codziennego małego człowieka.
2.Wypisz tematy, które będą częściami spektaklu np. konflikty rodziców, kłótnie o porę
pójścia spać, kłótnia o pilot do telewizora, kłótnia sióstr o ubrania, kłótnia o porządek itp.
3.Znajdź teksty, które mogą stanowić warstwę dialogową spektaklu, np. polskie wyliczanki
i rymowanki, wiersze np.: „Pan Bałagan”, „Zapach Czekolady”, „A jak będę dorosła”.
4.Zastanów się na formą spektaklu i zacznij tworzyć etiudy dając małym aktorom zadania
do wykonania połącz scenki w całość, uzupełnij tekst, co mogłoby stać się dalej?
5.Określ przestrzeń działania do spektaklu opartego o tekst, znajdź problem. Pomysły:
ulica (latarnia, ławka), kleks na podłodze, gra świateł, rząd krzeseł z przerwą, płachta z
dziurą, żywa scenografia z postaci ludzkich, sznurek, kula-hop, guma …
6.Całość zawiąż klamrą i postaw pointę.
I DO DZIEŁA!
Komentarze
Prześlij komentarz