DOROTA KRAWCZYK poleca

Tworzenie scenariusza spektaklu amatorskiego dla dzieci i młodzieży oraz metody pracy z młodym aktorem.

WAŻNA CZUJNOŚĆ I OSTROŻNOŚĆ:

1. Unikaj mikrofonów do ręki i na statywie. Pracuj nad emisją głosu swoich
aktorów. Jeśli przestrzeń jest duża i obawiasz się, że Twoi aktorzy nie będą
słyszalni, przeprojektuj przestrzeń, umieść scenę w środku, widzów usadź wokół
na kwadracie lub kole. Ty jesteś reżyserem. Wiele zależy od Ciebie.

2. Zwracaj uwagę czy aktorzy nie grają tyłem do widza. Aktor musi być widoczny
oraz słyszalny. Świadomość właściwego poruszania się na scenie osiągniesz
dzięki różnym ćwiczeniom warsztatowym.

3. Pamiętaj, mamy więcej części ciała niż tylko ręce i nogi. Emocji nie wyrażamy
tylko machając rękami. Szukaj innych form wyrazu. Pracuj na ekspresją emocji
w ciele. Wykonuj na zajęciach ćwiczenia ruchowe, one otwierają aktora, ukazują
mu możliwości, jakie posiada ciało w wyrażaniu emocji.

4. Komponuj zajęcia na zasadzie: 
- rozgrzewka ruchowa; 
- rozgrzewka dykcyjna/emisyjna, 
- improwizacja – porusz wyobraźnię; 
- ćwiczenie w parach – buduj zaufanie, pracuj nad przełamaniem wstydu i barier, integruj zespół; 
- etiuda / praca nad spektaklem.

5. Praca z tekstem najlepiej w działaniu

6. Wykorzystuj całą przestrzeń sceniczną, zasada „kry” lub „tratwy”.

7. Kostium i scenografia na koniec, najpierw zbuduj postać z dzieckiem, pracuj nad
jego warsztatem.

8. Umuzykalniaj swoich aktorów, pracuj z rytmem, buduj muzyką nastrój etiud.

9. Otwieraj samego siebie, pracuj nad swoim własnym warsztatem. Wychodź ze
swojej strefy komfortu. Energia grupy jest często odbiciem energii instruktora.

10.Bądź na zajęciach energiczny, pobudzaj dzieci do kreatywności, aktywności,
działania. Skacz razem z nimi.

11. Mały aktor na scenie musi mieć zadanie. Nawet ten na trzecim planie. Nie
zostawiaj na scenie dziecka, które nie ma co robić.

12.Staraj się nie tworzyć 2,3 światów naraz (pół sceny to dom Krzysia, a pół sceny
dom Małgosi). Sceny – różne przestrzenie możesz tworzyć na oczach widza.

13.Scena nie znosi bylejakości. Wszystko wykonuj zawsze na 100 %, porządnie, z
energią, z intencją, po coś.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga